Blog Artikelen

Losse gewichten zijn je beste partner voor kracht- en conditietraining. Machines kunnen een plek hebben in je trainingsschema. Maar de basis voor het verbeteren van je resultaten en je lichaam zit in het trainen met losse gewichten en vrije bewegingen. In dit artikel vind je 4 redenen om met losse gewichten aan de slag te gaan!

Meer gebruik van spieren
De belangrijkste reden waarom je als basis met losse gewichten moet trainen is het feit dat je meer spiervezels én meer spieren gebruikt dan bij machines. Dit komt doordat je stabiliserende spieren en functies gebruikt zoals proprioceptie, balans, sensomotoriek en coördinatie. Bij machines wordt de stabilisatie voor jou gedaan, daardoor train je alleen je primaire spiergroep. Dat levert een isolerend en eenzijdig resultaat op.  Omdat aan te tonen vergelijken we een losse bench press en een machine bench press zoals McCaw en Friday hebben gedaan in hun onderzoek. Als je de smith of chest press machine gebruikt, begeleidt de machine je beweging. Gebruik je een losse stang, losse dumbbels of zelfs je eigen lichaamsgewicht, dan is je lichaam continu bezig om te stabiliseren. Dat is cruciaal voor optimale spier ontwikkeling.

Veel variatie in oefeningen
Nummer twee reden is het feit dat je een oefening gemakkelijk kunt aanpassen en op veel verschillende manieren kunt uitvoeren door het gebruik van losse gewichten. Bijvoorbeeld, bij het doen van een dumbbell curl kunnen lichte veranderingen in de hoek ten opzichte van je lichaam verschillende spieren en functies aanspreken. Sterker nog, je kunt nagenoeg elke spier in je lichaam trainen met dumbbells. Dat kun je niet zeggen van een machine die niet die mogelijkheden heeft voor variatie. Je kunt met vrije gewichten zoveel meer oefeningen en variaties doen. Ook passen losse gewichten beter bij het doen van compound oefeningen. Dat zijn oefeningen waarbij je meer dan één beweging en één spier tegelijkertijd gebruikt en traint. Verder kun je nog variëren door bijvoorbeeld elastieken of kettingen te gebruiken voor extra weerstand.

Functionele en effectieve trainingen
Je trainingen zijn functioneel en effectief. Die kun je gebruiken en voordeel van halen in je dagelijks leven. Doe je naast kracht- en conditietraining nog een (hoofd) sport, dan kun je daar ook verbetering in terug zien. Wanneer je traint met losse gewichten, maak je bewegingen op een meer natuurlijk manier. Met machines wordt je daarentegen gedwongen om de oefeningen te doen op een onnatuurlijke manier. Dat komt omdat de meeste machines (uitgezonderd cable stations) een vaste lijn in de beweging hebben en dat is niet erg natuurlijk. Losse gewichten versterken je rug en stabiliteit. Een goed voorbeeld van een functionele oefening is de deadlift en die kan goed van pas komen in je dagelijks leven. Bij het oppakken van een kind of een zware boodschappentas.

Goed gevormd lichaam
Wat krijg je als je de drie voorgaande punten combineert? Precies. Een fitter, sterker en krachtiger lichaam. Reden nummer 4 om te trainen met losse gewichten is dat je bezig bent met het trainen van een symmetrisch en mooi ontwikkeld lichaam. Met het trainen ontwikkel je sterke en grote spieren. Uiteraard kun je zelf bepalen hoe sterk of hoe groot je de spieren wilt maken. Je lichaam wordt beter gevormd en je krijgt het lichaam dat jij wilt.

Dit zijn de 4 belangrijkste redenen om met losse gewichten te trainen én de reden waarom wij bij SPORTJA daar op focussen. Wil je meer weten of begeleiding bij het trainen? Neem dan contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 0850600035.

Graag tot ziens bij SPORTJA!

Krachttraining-voor-vrouwen3.jpg

Krachttraining voor vrouwen? Ja zeker!

Er zijn helaas nog wat misverstanden die vrouwen ervan weerhouden om aan krachttraining te doen. Het meest gehoorde misverstand is dat krachttraining vrouwen een groots en gespierd lichaam zou geven. Het is tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen.

 

Aanleg 
Testosteron is een hormoon dat bij mannen en vrouwen bijdraagt aan de opbouw van spierweefsel. Hoe meer testosteron iemand heeft hoe sneller en makkelijker deze persoon spier opbouwt. Bij vrouwen ligt het testosteron niveau duidelijk lager dan bij mannen wat zich uit in minder spierweefsel en minder spierkracht.

 

Training
De frequentie en de omvang van je trainingen, en daarmee het trainingseffect en de aanmaak van spier, heb je zelf in de hand. Je kan dus zelf bepalen hoeveel spier je mooi vind en hoe je je lichaam wilt vorm geven.

 

Je lichaam vorm geven
Met cardio verbrand je vet en maak je relatief weinig spierweefsel aan wat als resultaat geeft dat je afvalt en dunner wordt. Met krachttraining kan je jouw lichaam vorm geven door nadruk te leggen op bepaalde spieren (bijvoorbeeld benen en billen) en deze beter te laten uitkomen. Spierweefsel is actief weefsel wat ervoor zorgt dat je in rust meer calorieën verbrand dan wanneer je dit spierweefsel niet zou hebben.

 

State of mind
Krachttraining heeft daarnaast ook een positief effect op je innerlijke kracht. Je kunt onder andere je zelfvertrouwen en zelfbeeld verbeteren. Daardoor zit je lekker in je vel, voel je je sexy en sta je goed in het leven.

 

Deze blogpost is bedoeld om het negatieve stereotype beeld te ontkrachten en juist de voordelen van krachttraining voor vrouwen te laten zien. Op de website van T-nation is een uitgebreid artikel te te vinden over krachttraining voor vrouwen: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/fun_with_women

 

Een goed voorbeeld van een afwisselende training voor vrouwen

 

Wil je meer weten over dit onderwerp? In januari geven we gratis seminars speciaal voor vrouwen. De data hiervoor maken we zo spoedig mogelijk bekend. Voor vragen over krachttraining voor vrouwen en over de seminars kan je mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Core training: Sit ups vs functionele core training

Core training

Voor veel sporters is het trainen van de core erg belangrijk. Dit kan zijn om een six pack te krijgen, blessures te voorkomen, meer te kunnen liften en ja, om een six pack te krijgen. In deze blogpost leggen we de basis voor jouw core training. Dit zijn 4 soorten oefeningen die je moet doen!

Lees meer: Core training: Sit...

What does it take?

Echte Sportja sporters:

  • Halen voldoening uit trainen met losse gewichten, niet uit fitness apparaten
  • Focussen liever op juiste uitvoering van een oefening dan op een TV scherm
  • Laten hun ego thuis
  • Bereiken hun doel