Top 5 kansen om jezelf te motiveren in sport

Wat moet je weten:
• Er zijn verschillende manieren om jezelf te motiveren om te blijven sporten,
• Motivatie in sport begint bij het goed formuleren van een doelstelling,
• Het zien van resultaat in sport “keeps you going”,
• Sport geeft positieve effecten op je leven,
• Een trainingsmaatje kan een stok achter de deur zijn,
• Bepaal welke sport bij jou past, als je het leuk vind blijf je gemotiveerd.

Samenvatting
Heb jij onlangs nieuwe doelen gesteld en wil je gemotiveerd blijven ze te behalen? In deze blogpost leggen we kort uit wat motivatie inhoud en helpen we je met 5 tips die jou aan het sporten houden. De 5 tips die jou gemotiveerd houden: formuleer een concrete en realistische doelstelling, houd je vooruitgang in sport bij, wees bewust van de positieve effecten van sport, train samen en beoefen een sport die je leuk vindt.

Trefwoorden
Motivatie, doelstelling, vooruitgang, positief effect van sport, samen trainen, begeleiding, sport is leuk

Top 5

• Stel een concreet en realistisch doel op:
Als je een doel stelt wanneer je met sporten begint, is dit 9 van de 10 keer niet concreet: afvallen, sterker worden of gespierder worden. Op deze manier is het lastig om je doelen te meten. Zorg dat je, eventueel onder begeleiding, je doelen concreet en realistisch opstelt. Dus wel: ik wil 10 kilo afvallen in de komende vier maanden door minimaal 3 keer per week te sporten en mijn voeding aan te passen. Een andere doelstelling zou kunnen zijn: in de tijd van drie maanden wil mijn spierpercentage met 3% verhogen door 4 keer per week aan krachttraining te doen.  Door deze manier van doelen stellen krijg je een helder beeld van jouw doel en weet je precies welke stappen je er naar toe gaat ondernemen.

• Houd de vooruitgang van je sporten bij:
Er wordt niet voor niets gezegd: “When you see results, it becomes an addiction”. Het sporten wordt pas echt leuk als je resultaat ziet. Maak daarom regelmatig foto’s of filmpjes van jezelf of  meet je progressie samen met je trainer. Wanneer je weet waar je voor aan het sporten bent, wil je echt niet meer anders.

• Word bewust van de positieve effecten van sport:
Sporten heeft veel positieve invloed op je lichaam. Zo kun je je energieker voelen, beter in je vel te komen zitten en maakt sporten een stofje aan waarvan je je gelukkig gaat voelen. Maar het heeft niet alleen invloed op het korte termijn. Ook op lang termijn heeft je lichaam er profijt van. Zo kan je fysiek verbeteren en wordt de kans op ziekte verminderd.

• Train samen met vrienden of onder begeleiding van een trainer:
Blijf gemotiveerd door samen met een vriend of met een trainer afspraken te maken. Zo heb je een extra stok achter de deur om toch te gaan trainen. Bovendien is het sociale aspect ook belangrijk, het is immers een stuk gezelliger met een sportmaatje.

• Zorg dat je een sport doet die je leuk vindt:
Er zijn zoveel sporten die je kunt beoefenen, de lijst is bijna eindeloos. Het kan daarom lastig zijn om te bepalen welke sport bij jou past. De volgende vragen zou je jezelf kunnen stellen om erachter te komen welke sport bij jou past: Vind ik binnen of buiten sporten leuker? Sport ik liever individuele of in groepsverband? Wanneer je een sport hebt gevonden die je leuk vind, is de kans dat je het volhoudt veel groter dan wanneer je gaat omdat ‘je moet gaan’.

Tot slot: stay motivated
Heb jij extra motivatie nodig? Vraag één van onze trainers om je te helpen met een oefening. Wil je liever 1-op-1 training, denk dan eens aan personal training. Heb je vragen over dit artikel? Mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Lees hier meer van onze andere blogs of ga naar onze homepagina.

Start nu je Gratis Proefweek!

De meeste lezers van dit blog vragen een gratis proefweek aan.

Wil jij ook gebruikmaken van een gratis proefweek? Meld je dan vandaag nog aan!

START MIJN GRATIS PROEFWEEK

What does it take?

Echte Sportja sporters:

  • Halen voldoening uit trainen met losse gewichten, niet uit fitness apparaten
  • Focussen liever op juiste uitvoering van een oefening dan op een TV scherm
  • Laten hun ego thuis
  • Bereiken hun doel