Perfect Form November - Student of the Iron Game IV -

Juggernaut-900px.jpg

Het is "Perfect Form November" bij SPORTJA! De maand om je te focussen op je techniek. In deze blogpost leggen we kort uit waarom techniek belangrijk is, wat je zelf kan doen om je techniek te verbeteren en bespreek ik een YouTube-kanaal dat je hier perfect bij helpen. Deze blogpost is dan ook weer onderdeel van de serie: Use the internet, "Become a Student of the Iron Game".


Waarom zou je je druk moeten maken om techniek, je ramt het gewicht toch gewoon omhoog? Dat is toch waar het om gaat? Niet helemaal. 

Blessurepreventie

Het gaat er niet alleen maar om hoeveel je lift, maar vooral om hoe je lift. Wil je sterker worden en gezond blijven dan is het zaak om zo min mogelijk blessures op te lopen zodat je kan blijven doortrainen. Met een blessure kan je niet optimaal trainen of vaak zelfs helemaal niet trainen. Hierdoor raak je veel van je progressie kwijt en dat is zonde. 

Een betere techniek maakt je sterker

Techniek is je grootste wapen om sterker te worden. Hoe efficiënter je de beweging uit kan voeren des te minder energie het kost, waardoor je dus uiteindelijk meer gewicht kan verplaatsen. Uiteindelijk ben je sterker als je techniek rock solid is. Een oefening moet er stabiel en krachtig uitzien en de krachtoverbrenging moet zo optimaal mogelijk zijn.  

Hoe werk je aan je techniek

  1. Vraag een SPORTJA trainer om mee te kijken en je te helpen.
  2. Neem jezelf op met je telefoon zodat je je techniek kan analyseren.
  3. Bepaal wat je zwakke punten zijn en waar je aan wilt werken. De SPORTJA trainers helpen je hierbij graag.
  4. Neem jezelf regelmatig op om je te zien of je techniek verbetert. 

In eerste instantie zal je omlaag moeten met je gewichten. Je kan niet met je maximale trainingsgewicht je techniek aanpassen. Je techniek moet je er inslijpen met perfecte reps. Daar is veel tijd, herhaling en vooral aandacht voor nodig. Als je dit probeert met een te zwaar gewicht zal je lichaam terug vallen in de oude techniek.

Train dus met perfecte reps met een licht gewicht. Voer dan langzaam je gewichten weer op. Doe dit met kleine stapjes en neem hier de tijd voor. Dit kan weken en soms wel maanden duren voor je weer op je oude gewicht terug bent. Als je dit goed doet neem je deze techniek mee als je gewichten weer richting je max gaan, zonder dat je terugvalt in je oude techniek. Je zal merken dat je waarschijnlijk ook zwaarder kunt liften dan voordat je aan je techniek ging werken.  

Gebruik het internet

Als laatste, kijk op het internet om te leren hoe goede techniek eruit ziet. Je kan met een filmpje van 5 minuten zoveel leren over een oefening. Doe je dit regelmatig en pas je toe wat je leert dan ben je niet meer te stoppen. Om je op weg te helpen in het oerwoud van het internet hebben we een tip voor je: Juggernaut Training Systems. Dit is een uitstekende site waar je veel kan leren over techniek. Ze zijn experts op het gebied van krachttraining, powerlifting en olympisch gewichtheffen en leveren content van hoge kwaliteit waarbij ze oefeningen tot in detail analyseren. Vooral het Youtube kanaal is aan te raden. Je kijkt mee met sporters die meedraaien op wereldniveau.  Dit maakt het internet zo krachtig, je kan gratis leren van toppers.

Heb je vragen of wil je dat er een trainer met je meekijkt bij een oefening? Vraag het één van onze trainers aan in de zaal!

Wil je meer goede internetbronnen? Hieronder staan de links naar de andere blogposts van de serie "Use the internet, Become a Student of the Iron Game".

Veel plezier met trainen!!

Bastiaan

Part I - Strong is the New Sexy

Part II - Strong is the New Sexy

Part III - The Cardio Bunny

Part IV - Becoming a Supple Leopard

Part V - Powerlifting als lifestyle,'Jacked and Tanned' met Mark 'Smelly' Bell van 'Supertraining'

 

Start nu je Gratis Proefweek!

De meeste lezers van dit blog vragen een gratis proefweek aan.

Wil jij ook gebruikmaken van een gratis proefweek? Meld je dan vandaag nog aan!

START MIJN GRATIS PROEFWEEK

What does it take?

Echte Sportja sporters:

  • Halen voldoening uit trainen met losse gewichten, niet uit fitness apparaten
  • Focussen liever op juiste uitvoering van een oefening dan op een TV scherm
  • Laten hun ego thuis
  • Bereiken hun doel