Finishers: 5 manieren om een boost aan het einde van je training te creëeren

P1040161


Bij SPORTJA wordt de conditietraining standaard als high intensity interval training gedaan. Dit betekent dat je een korte periode (5-30 sec) met een hele hoge intensiteit sport. De work out finishers zijn ook high intensity interval trainingen die bedoeld zijn om je training af te sluiten met een knal. Finishers kunnen met minimale middelen gedaan worden en vaak is het eigen lichaamsgewicht of een dumbell/barbell al voldoende. Hieronder geven we 5 mogelijkheden om een finisher te doen en toe te voegen aan het einde van je training.

# 1 Barbell complex
Een barbell complex doe je door 3 tot 5 oefeningen achter elkaar uit te voeren voor 2 tot 5 sets. De herhalingen kunnen variëren van 5 tot 20 en bepalen daarmee ook het gewicht. Hoe meer herhalingen, hoe lager het gewicht. Kies de basisoefeningen of variaties daarop zoals een backsquat, frontsquat, military press, deadlift, romanian deadlift. In het youtube filmpje een voorbeeld van de oefeningen die je kan gebruiken voor een barbell complex.

 

# 2 Tabata interval

Één tabata interval duurt bij elkaar 4 minuten en is opgedeeld in 8 blokken van 30 seconden. Elk blok van 30 seconden bestaat uit 20 seconden hoge intensiteit activiteit en 10 seconden rust. Tabata intervallen zijn uitermate geschikt om met bodyweight oefeningen te doen. Dit kan een bodyweight squat of lunges zijn maar ook zwaardere oefeningen als jumping squats, burpees of mountain climbers.

 

# 3 Prowler
De drie potige duivel. Iedereen die ermee heeft getraind weet wat we bedoelen. De prowler is een soort slee die je voort moet duwen of trekken terwijl je maximaal sprint. 6 sprintjes van 20-30m zijn al voldoende, meer mag altijd….!

 

# 4 Timed challenges

Simpeler kan bijna niet: kies een basisoefening en gewicht, zet je timer op 5 minuten en doe zoveel mogelijk herhalingen. Elke training of elke training dat je hem doet probeer je je vorige personal record te verbreken.

 

# 5 Weighted carries

Heb je ooit wat zwaars getild wat je moest verplaatsen over een afstand? Zo ja, dan weet je hoe uitputtend dit kan zijn. Pak een paar zware dumbells, een bierfust, een sandbag of een grote bokszak en begin met lopen! Zet een timer op 5 minuten of kies een afstand die je wilt afleggen met het gewicht.

 

We hebben je vijf manieren gegeven om je training proper af te sluiten opdat je een nog even los kan gaan voordat je de sportschool verlaat. Finishers zijn een goede manier om een winnaars mentaliteit te bouwen en doorzettingsvermogen te kweken en om uithoudingsvermogen en explosiviteit te trainen.

Lees hier meer van onze andere blogs of ga naar onze homepagina.

 

Start nu je Gratis Proefweek!

De meeste lezers van dit blog vragen een gratis proefweek aan.

Wil jij ook gebruikmaken van een gratis proefweek? Meld je dan vandaag nog aan!

START MIJN GRATIS PROEFWEEK

What does it take?

Echte Sportja sporters:

  • Halen voldoening uit trainen met losse gewichten, niet uit fitness apparaten
  • Focussen liever op juiste uitvoering van een oefening dan op een TV scherm
  • Laten hun ego thuis
  • Bereiken hun doel